02 marca 2019

Psycholog, psychoterapeuta - jak wybrać?

Psycholog, psychoterapeuta - jak wybrać?


Autor: Jacek Kot2


Poszukiwanie psychologa wśród wielu ofert jest dla osoby borykającej się z problemami osobistymi dość trudne. Łatwo ulec zapewnieniom bez pokrycia w kwalifikacjach oraz doświadczeniu. Efekty takiej "pomocy" są widoczne w postaci postępującego drenażu kieszeni klienta przy równoczesnym braku poprawy w zgłaszanych problemach.


Poszukanie fachowca w dziedzinie zdrowia psychicznego można porównać do poszukiwania warsztatu samochodowego dla samochodu. Jeśli nie działa on tak jak sobie tego życzymy, oczekujemy, że mechanik określi przyczyny awarii, oceni co należy wymienić oraz poda zakres prac wraz z terminem wykonania naprawy i szacowanymi kosztami. Podobnie profesjonalny psycholog lub psychoterapeuta wspólnie z pacjentem ustalą w czym, jakimi sposobami oraz w przybliżeniu jak długo będą pomagać.

Tytułu psycholog można używać po ukończeniu pięcioletnich studiów magisterskich na kierunku psychologia. Psycholog - często termin ten jest nadużywany przez osoby, które ukończyły różnego rodzaju szkolenia ze słowem "psycho" w tytule. Rzetelny specjalista nie odmówi okazania się właściwym dyplomem. Ze względu na to, że psychologia jest bardzo zróżnicowaną nauką warto wybrać psychologa specjalizującego się w odpowiedniej dziedzinie. Na przykład psycholog rozwojowy pracujący z młodzieżą i dziećmi niekoniecznie będzie specjalistą w dziedzinie zdrowia psychicznego dorosłych. Bardzo ważne dla decyzji o współpracy z danym psychologiem są informacje na temat jego dotychczasowych doświadczeń zawodowych. Podobnie jak przy udokumentowaniu wykształcenia, także w tym przypadku uczciwy specjalista chętnie udzieli tego rodzaju informacji.

O wiele trudniej dowiedzieć się, czy osoba tytułująca się jako psychoterapeuta faktycznie nim jest. Istnieją bardzo liczne szkolenia, kursy, instytuty i organizacje, które posługują się tym określeniem bez dbałości o jakość usług i dobro klientów. Najbezpieczniejsze zatem będzie korzystanie z zasad, którymi kieruje się m.in. Narodowy Fundusz Zdrowia. W myśl tych zasad psychoterapeuta to osoba, która ukończyła albo jest w trakcie szkolenia psychoterapeutycznego (najczęściej 4-letniego) legitymizowanego przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne albo Polskie Towarzystwo Psychiatryczne. W profesjonalnych gabinetach tego rodzaju certyfikat jest do wglądu na życzenie pacjenta. Konieczne również jest posiadanie doświadczeń własnej psychoterapii oraz praca pod superwizją, czyli poddawanie się merytorycznemu nadzorowi certyfikowanego superwizora. Podobnie jak w przypadku współpracy z psychologiem warto zadawać pytania dotyczące posiadanych kwalifikacji i doświadczeń zawodowych psychoterapeuty. W przypadku jakiekolwiek wątpliwości w tym zakresie korzystnie będzie je omówić w bezpośredniej rozmowie, co często uchroni pacjenta przed narażeniem swojego zdrowia i zainwestowaniem środków w nieuczciwego "specjalistę". Psychoterapia także posiada wiele rozmaitych szkół, z których nie każde podejście jest odpowiednie dla konkretnych potrzeb. Warto omówić to z psychoterapeutą co umożliwi bardziej efektywną i owocną współpracę.


Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

22 komentarze:

  1. Długo szukałem właściwego specjalisty, który będzie w stanie mi pomóc. W moim przypadku najskuteczniejszy okazał się psychoterapeuta, który dobrał odpowiednią terapię. Przynosi ona duże skutki i jestem świadomy, że to dzięki niej podniosłem się z dołka. Mam nadzieję, że po kilku latach terapii zacznę doceniać życie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jeśli wybieramy się do psychologa, to żeby dobrze trafić. W kilku placówkach Scanmed https://scanmed.pl/specjalizacje/psychologia takich profesjonalnych i z podejściem można znaleźć. Może akurat ktoś poszukuje.

    OdpowiedzUsuń
  3. Nadia08:38

    Ja zdecydowałam się na wizyty u psychoterapeuty, a dokładnie u Pani Joanny Muszak https://www.joannamuszak.pl/psychoterapia To była naprawdę dobra decyzja, ponieważ uporałam się z problemami, które towarzyszyły mi od wielu lat.

    OdpowiedzUsuń
  4. Sama nie wiedziałam co brać pod uwagę, póki nie trafił nam się naprawdę cudowny psycholog dziecięcy w Warszawie na Ursynowie. Co prawda muszę przejechać przez całe miasto, by tam dotrzeć, jednak spektakularne efekty mówią same za siebie :) Warto

    OdpowiedzUsuń
  5. Wybór odpowiedniego psychologa czy psychoterapeuty ma ogromne znaczenie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wielkopolski Instytut Psychoterapii http://wip-poznan.pl/psychoterapia - znakomici psychoterapeuci. Gorąco polecam!

    OdpowiedzUsuń
  7. O zdrowie psychiczne trzeba dbać jak najlepiej.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dobrego terapeuty to ze świecą szukać... Ja na szczęście trafiłem do gabinetu https://mentalsolutions.pl/ gdzie udzielono mi fachowej i profesjonalnej pomocy. To dzięki pomocy specjalisty zacząłem odczuwać szczerą, silną motywację do zmiany dotychczasowego stanu rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  9. Zastanawiam się czy ktoś z was korzystał może z takiego rozwiązania jak pomoc psychologa online? Dzisiaj trafiłem na taki artykuł na tej stronie https://wetalk.pl/blog/co-to-jest-tekstowa-pomoc-psychologiczna-online/ i zastanawiam się nad tym aby się na takie coś zapisać. Jakie wy macie na ten temat zdanie?

    OdpowiedzUsuń
  10. Zdrowie psychiczne jest równie ważne, co fizyczne. Dbając o siebie nie zapominajmy o naszych dzieciach, które też mogą potrzebować pomoc psychologa dziecięcego - choćby online.

    OdpowiedzUsuń
  11. Słuchajcie, a co sądzicie właśnie o takich jak dostępna tutaj https://wetalk.pl/ terapia online? Podobno coraz więcej osób się na to decyduje i chciałem się was zapytać czy polecilibyście mi właśnie takie rozwiązanie?

    OdpowiedzUsuń
  12. Wybór odpowiedniego psychologa ma ogromne znaczenie

    OdpowiedzUsuń
  13. Trafienie na dobrego terapeutę ma ogromne znaczenie

    OdpowiedzUsuń
  14. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  15. Jak najbardziej czasami wybór może być faktycznie dość ciężki. ja natomiast jestem zdania, że warto słuchać samego siebie. Ja chodzę dość regularnie do psychologa https://melka-roszczyk.pl/ i jestem bardzo zadowolona z efektów.

    OdpowiedzUsuń
  16. Myślę, że bardzo fajne efekty możemy już uzyskać po wizycie u psychologa gdyż tam rozwiążemy wiele problemów. Ja także polecam każdemu przeczytanie wpisu https://achtedzieciaki.pl/artykul/depresja-poporodowa-nie-jestes-zla-matka gdzie fajnie opisano kwestię depresji poporodowej.

    OdpowiedzUsuń
  17. Super wpis. Nigdy w sumie nie wiedziałem czy te profesje się różnią, ale teraz już wiem. Choć wybór wydaje się ciężki to chyba nie jest aż tak źle. Każda z tych osób pomoże nam z problemem.

    OdpowiedzUsuń
  18. Najlepiej wybierać się do psychologa z polecenia. W takim mieście jak Warszawa możemy znaleźć kilka klinik https://psychomedic.pl/ gdzie pracują najlepsi specjaliści w stolicy. Realizują także wizyty online, znajdziecie ich placówki w Katowicach, Krakowie, Łodzi.

    OdpowiedzUsuń
  19. Świetnie napisany artykuł. Mam nadzieję, że będzie ich więcej.

    OdpowiedzUsuń
  20. Ogólnie jeśli chodzi o samo odwiedzanie gabinetu psychologa to ja jestem zdania, że ważną sprawą jest to, aby wybrać właściwy gabinet. Właśnie dlatego ja także bardzo chętnie chodzę do gabinetu https://dominikhaak.pl/ gdzie za każdym razem wracam z odpowiednią odpowiedzią.

    OdpowiedzUsuń