Teoria Pięciu Przemian
Autor: Jolanta Lenart2
Dążenie do uporządkowania ludzkich doznań i zdefiniowania świata jest tak stare jak rodzaj ludzki .
Dążenie do uporządkowania ludzkich doznań i zdefiniowania świata jest tak stare jak rodzaj ludzki . Symbole są odbiciem naszych doświadczeń, pozwalają zgłębić tajemnice istnienia, odkrywając i określając strukturę otaczającej nas rzeczywistości. Filozofia chińska w opisie rzeczywistości stosuje kategorie tao, in-jang i Pięciu Przemian. Tao jest złożonością wszystkiego, właściwym porządkiem wszystkich rzeczy, in-jang, Pięciu Przemian opisują sposób wzajemnego oddziaływania na siebie człowieka i tao natury człowieka. Chińska kosmologia twierdzi ,że ruch życia niesiony przepływem tao przypomina spławik zanurzony w nurcie rzeki, prądy wiatru i wody, obracający się wir, który rytmicznie kurczy się i rozkurcza (in-jang). Model in-jang symbolizuje proces tworzenia przez współdziałanie dwubiegunowych energii Teoria Pięciu Przemian rozróżnia w tym dynamicznym procesie współzależności między pięcioma podstawowymi siłami, dzieląc ciągłość ruchu na określone stadia. Za pomocą tej teorii można opisać przeobrażenia wszelkich form, układów i zdarzeń. Zakłada ona że wszystko można sklasyfikować następującymi podstawowymi parametrami: Drzewo, Ogień, Ziemia, Metal i Woda.
In i jang to cień i słońce a Pięć Przemian to kolory tęczy. Gra cieni i świateł nadaje obrazowi dramatyzm i głębię, a Pięć Przemian uzupełnia go kształtem i barwą. Zieleń, Czerwień, Żółć, Biel i Czerń stanowią odpowiedniki każdej z Przemian. Połączenie in-jang i Pięciu Przemian daje bardzo złożoną konstrukcje. Każdy proces opisany w kategoriach in-jang, można następnie różnicować zgodnie z Pięcioma Przemianami, a każdą z Pięciu Przemian można różnicować zgodnie z in- jang. W każdym z pięciu kolorów można wyodrębnić odcień jasny intensywny- jang, lub wyblakły , rozproszony in.
Pojęciami in-jang definiuje się wszelkie przeciwieństwa: słońce-cień, ciepło- zimno, susza- wilgoć. Pięć Przemian charakteryzuje pory roku, etapy ludzkiego życia,powstawanie i zanikanie in i jang. Dzień nazywamy jang, a noc in świt to Drewno, południe Ogień, popołudnie- Ziemia, wieczór -Metal, a noc -Woda
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz