22 stycznia 2016

Wzory osobowości Jin-Jang

Wzory osobowości Jin-Jang


Autor: Jolanta Lenart2


Niektórzy ludzie są bardziej jang ,inni bardziej jin. Zazwyczaj człowiek posiada cechy obu tych elementów: np ciało typu jin, a osobowość typu jang


Ciało typu jang jest mocne, sprężyste i muskularne ,potrzebuje dużo ruchu i pożywienia, nie wymaga długiego wypoczynku. Jang najlepiej czuje się w stymulującym skomplikowanym otoczeniu, działa szybko i impulsywnie, jakby posiadał nieograniczone zasoby sił życiowych i odporność na wszelkie urazy. Jang może sobie folgować bez poważnych konsekwencji dla zdrowia .W czasie choroby bardzo cierpi, ale szybko wraca do zdrowia. Ciało typu jin jest szczupłe nieco żylaste, miękkie i zbite. JIN lubi ciszę i spokój i proste życie, nie potrzebuje zbyt dużo jeść, nie pochłania go praca i kontakty towarzyskie. Jin stara się unikać stresów i regularnie odpoczywać. Choroba atakuje jin powoli, objawy pojawiają się stopniowo. Jin jest konsekwentny i wydajny. To nie znaczy ,że jang jest zdrowszy od jin. Osoba o strukturze jin może żyć dłużej i więcej osiągnąć, jest bowiem odporniejsza na stres. Natomiast jang poniesie w przyszłości konsekwencje nieprawidłowego trybu życia i zaniedbań.
W kulturze zachodniej zyskują przewagę cechy jang. Osoba agresywna, nie oszczędzająca się ,ambitna, osiągająca sukces za wszelką cenę jest podziwiana i nagradzana Jang odznacza się siłą fizyczną sprytem i przebiegłością.. W kulturze wschodniej ceni się inne wartości, nie tężyznę fizyczną, lecz ukrytą moc mądrości. Jeśli jednak pominiemy poglądy kulturowe , wyrokowanie o kimś ,że jest jin albo jang, nie musi oznaczać mocy lub słabości, zdrowia lub choroby. Rozpoznanie wzorów in i jang pomaga dostrzec jak przeżywamy nasze życie, przewidzieć sposób
w jaki możemy zachorować, co nam pomoże się wyleczyć. Osoba typu jin wyziębiona i osłabiona powinna ciepło się ubierać i spożywać rozgrzewający pokarm. Osoba typu jang gorąca i nad aktywna musi zapobiec rozpraszaniu się czi, uczyć się relaksu, ćwiczyć samokontrole i cierpliwość. Typy jang mają tendencje do niedoboru jin i odwrotnie.
Osoba której brakuje jang nie może wstawać o świcie, potrzebuje czasu by się rozruszać, słońca i ciepła lubi wiosnę i lato. Jest jak zimnokrwisty wąż, lub jak jaszczurki, które ni ruszą się póki nie wygrzeją się na słońcu. Ta osoba zwłaszcza w zimnym klimacie będzie miała problemy z krążeniem, trawieniem chęcią do życia i popędem płciowym ponieważ zużywa swoje wewnętrzne ciepło do podtrzymywania podstawowych funkcji życiowych.
Jang funkcjonując na wysokich obrotach, niczym pszczoła pochłonięta pracą i działaniem trwoni swoje zasoby. Jang żyjąc w gorącym i suchym klimacie nie uniknie odwodnienia , niepokoju i zdenerwowania. Występujący dłuższy czas niedobór jin powoduje niedobór jang i vice versa. Rozproszenie jin wyczerpuje krew i wilgoć, a jang czi i traci swoje źródło , wtedy człowiek staje się słaby, zmęczony i ma zmniejszoną odporność na stres. Niedobór jang spowalnia funkcje życiowe ciała: oddychanie trawienie, krążenie krwi, ciało nie potrafi już budować tkanek Człowiek staje się słaby i zmęczony ,zranienia trudno się leczą. Poszczególne stadia choroby można sklasyfikować zgodnie z wzorcem in -iang. Szybko rozwijająca się choroba oznacza jang. Choroba przewlekła przechodzi w fazę jin. Ostre stany chorobowe zazwyczaj atakują powierzchnię ciała. Przechodzą wtedy przez pierwszą linię obrony wei czi, jeśli choroba przedostanie się głębiej przechodzi w jin. Wyraźne i poważne objawy sugerują chorobę z nadmiaru, a nadmiar to jang. Objawy średnio nasilone jakby rozproszone są oznaką niedoboru czyli jin.



JIN - JANG W ŻYCIU CODZIENNYM

W życiu codziennym powinniśmy równoważyć procesy odżywiania (jin) z działalnością na zewnątrz (jang). Aktywność sprzyja naszej zewnętrznej użyteczności, jednakże wieczorem odpoczywamy by odnowić nasze czi. Współczesna cywilizacja promuje stała, nierzadko szaloną wręcz aktywność. Ludzie tak angażują się w swoją pracę, że nie starcza im czasu na odpoczynek i odnowę. Przepracowanie, przetrenowanie ,nieustanne zabawy i przyjęcia nadmiernie rozbudzają jang, a to prowadzi do wypalania się jin. W konsekwencji pojawiają się problemy z mięśniami stawami, kośćmi, sercem , czy też nerkami, niekiedy tak nagłe i poważne jak atak serca.. Z drugiej strony koncentrując się jedynie na własnym zdrowiu. odżywianiu i ochronie delikatnego wnętrza ciała, przywiązujemy nadmierną wagę do fazy jin, która oznacza gromadzenie .Kolekcjoner, który zbiera coraz więcej rzeczy bo uważa że będą miały coraz większą wartość, jest tak zajęty tą czynnością i przechowywaniem swoich ukrytych skarbów, że nie starcza mu czasu i energii by zrobi z nich użytek. Dobrze zbudowana osoba jin , której zabrakło energii jang jest ospała i nieruchliwa. Jeżeli nie będzie ćwiczyć nastąpi atrofia mięśni i niewydolność układu krwionośnego. Osiągnięcie wewnętrznej równowagi , czyli zdolności do przystosowania i zmieniania się, oraz do powściągliwości, utrzymywania harmonii z własnym rytmem i własnymi potrzebami - to klucz do zdrowia.Chińska medycyna stosuje akupunkturę . zioła, masaż, dyscyplinę umysłową, zmianę stylu życia jako rodzaje terapii ,które mają przywrócić rytmiczny ruch wahadła jin- jang.


http://nazdrowieczas.blogspot.com

http://jlenart.pl

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

2 komentarze: